Surfs up! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bas Custers - WaarBenJij.nu Surfs up! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bas Custers - WaarBenJij.nu

Surfs up!

Door: Bas Custers

Blijf op de hoogte en volg Bas

30 December 2014 | Australië, Sydney

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie allemaal genieten van ons verhaaltje en bedankt voor de leuke reacties hier of op facebook. Helaas hebben we de laatste campings niet zo’n geluk gehad met de wifi en zijn we ook nog niet echt in staat geweest om een restaurantje of iets dergelijks op te zoeken om ons verhaal te plaatsen. Sorry dat het zo lang heeft geduurd, maar ook deze zal zeker bevallen! ;-)

Waar waren we gebleven… Eerste kerstdag was er eentje om nooit te vergeten. De zon scheen volop en we zaten lekker in onze korte broeken buiten bij de camper of lagen lekker in het zwembad af te koelen! Zo’n kerst willen we ieder jaar eigenlijk wel. We hebben dus een lekkere luie dag gehad en dus lekker op de camping gehangen en een beetje met de locals gebabbeld. Het blijft gewoon bijzonder hoeveel socialer de mensen zijn hier (of het ligt meer aan de settings die we hier meemaken). Iedereen is gewoon oprecht geïnteresseerd in je of waar je vandaan komt en met Mika is het in contact komen niet al te moeilijk. Onze kleine boef loopt te pas en te onpas overal ongevraagd naar binnen of hij wekt de interesse van anderen als hij het even niet naar zijn zin heeft. Ook is het voor papa en mama altijd opletten geblazen, want voor je het weet is Mika zijn graffiti kunsten (met bijna helemaal afwasbaar krijt) op de bus aan het plaatsen. De foto’s hiervan zullen niet op openbare plaatsen verschijnen, want dan kan apollo ons misschien nog een boete toedienen! : -)

Op 2e kerstdag vertrokken we (met een beetje moeite) van onze camping richting surfers paradise. Bas wilde wel een surflesje gaan volgen, maar dit is er hier niet van gekomen. Wel leverde het erg veel mooie plaatjes op en het weer was ook prima om er ontzettend te genieten. We snappen de naam surfers paradise nu eigenlijk ook wel, want vanaf het punt waar we het paradijs binnenwandelden zagen we alleen maar strand en golven, WOW! Er omheen zaten er veel surf winkel met voornamelijk de duurdere surfkleding. Bill-a-Bong, Roxy, Quicksilver, RipCurl, etc. ze kwamen allemaal wel voorbij. Ook zagen we de nodige surfdudes en babes voorbijkomen, hetgeen Bas en Nicole allebei wel leuk vonden. Mika vond voornamelijk het breken van de golven geweldig en wilde maar het water in, en dieper en dieper… Hier hadden we nog niet echt op gerekend, dus het bleef bij een paar stapjes vooraan. Misschien hebben er nog wat mensen last van de oren, want Mika wilde niet vertrekken van het strand. Uiteindelijk is het ons toch gelukt om hem weer in de buggy te ketenen en door te lopen richting de camper om onze route te vervolgen.

We vertrokken verder richting Coffs Harbour, we zetten langzaam de route in richting Sydney. Onderweg begonnen er wat donkere wolken over onze camper te hangen, en niet veel later begon het te regenen. Na een kilometer of 100-200 door de regen te banjeren kwamen we bij onze bestemming. Een camping in Emerald Beach, waar het zonnetje ook niet veel had geschenen die dag. Dit resulteerde in een natte camping met wat minder blije gezichten. Er was nog maar 1 plaatsje vrij op de camping waar we onze campervan konden plaatsen. Dit was dan tussen de kangoeroe uitwerpselen en zelfs ook tussen de kangoeroes. Er stonden er een aantal ons op te wachten, zelfs met kleine Joey’s in de buidel. Bas zag zijn kans rijk om er een paar te gaan villen om een mooi gratis carnavalspakje van te maken voor de kammereuj, maar helaas werd er geadviseerd om ze toch maar met rust te laten (sorry boys, toch nog een jaartje abeltje? Of mega mindy? Of Robin hood nog een keertje?) Ook op deze camping was zelf de slechtste wifi router van ziggo nog beter geweest, want een connectie met een netwerkpunt kon hier niet gelegd worden. De dag erna maar snel verder naar zonneschijn!

Na een vlug ontbijtje gingen we verder richting Sydney. We wilden de regen achter ons laten, maar dit duurde nog een aantal kilometers voordat dit ons gelukt was. We wilden in Forster onze camper gaan plaatsen, maar toen we daar aankwamen was er geen plaatsje meer in de herberg… We werden zelfs al voor de poort opgewacht en er werd gevraagd of we geboekt hadden… Geboekt? Nee dat doen we eigenlijk nooit en is ook in 2011 nog niet nodig geweest voor ons. Helaas was er dus geen plaatsje meer vrij en moesten we nog snel op zoek naar een andere plek. Het ging al tegen 16.00u aanlopen en toen hebben we maar besloten toch gelijk door te gaan richting Sydney. Na een snel telefoontje om een plaatsje te boeken konden we daar gelukkig 3 dagen terecht. We moesten nog wel even 3,5 uur rijden en aangezien we ook nog even een hapje moesten eten waren we dus nog wel ff onderweg. Snel de auto in en als de wiedeweerga richting Sydney! Dit verliep allemaal prima, maar we merkten wel dat we al geruime tijd in de auto hadden doorgebbracht. Gelukkig ging dit met Mika ook allemaal prima! Uiteindelijk stonden we rond een uurtje of 21.00u op de camping. Snel Mika nog een flesje melk en meteen naar bed, we keken de dag erna wel of de camping goed was. De camping bleek goed te zijn alleen ook hier weer wifi problemen. Dus weer niet skypen met het thuisfront of andere vorm van gratis communicatie. Ook bleek er op deze camping helemaal geen zwembad aanwezig te zijn, maar wel een waterpretpark. Dit was voor Mika ook meer dan voldoende en een wasdag was dan ook snel ingepland (het regende hier gelukkig ook niet meer). Ook de zee en een mooie plas lagen om de hoek, dus aan water geen gebrek hier.

Een dag later zijn we naar Manly geweest (dagtripje met de bus). Mika vond het wel leuk in de bus, maar de reis duurde hem toch wel wat lang. Aangekomen in Manly gingen we via een leuke winkelstraat richting het strand. Hier hadden we 1 van de hoofddoelen van dit jaar: Surfen! We liepen naar de surfschool en Bas kon hier om 4 pm terecht. Het was tegen die tijd ongeveer 12.00u, dus we besloten maar even de winkels in te duiken op het strand te spelen (en in de zee natuurlijk) met Mika en rustig een hapje te eten. Hierna kon onze surfdude zijn kunsten gaan vertonen. Na een korte uitleg van wat wel en wat vooral niet mocht Bas dan toch zelf een board de zee indragen en met wat hulp van de coach terug drijven richting het strand. Het ging stapsgewijs om te gaan staan, maar bas slaagde er herhaaldelijk niet in om te staan. Het is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk, maar niet veel later stonden er al kleine jongetjes en zelfs meisjes rechtop het board. Dit tot irritatie van Bas die herhaaldelijk zichzelf moed in moest praten om het board niet doormidden te slaan. De laatste 5 minuten waren aangebroken en iedereen kreeg nog 2 golven. Hierin moest het dus zien te gebeuren… (no pressure…) Pfff! De een na laatste poging gaf de burger nog totaal geen moed en heel komisch zoals we van bas gewenst zijn lachte hij zich de zorgen van zich af en maakte er natuurlijk weer een grapje van dat de druk er vol op stond. Gelukkig pakte alles zich op het einde nog goed uit en kon ook Bas zich heel even een soort van surfer noemen. Natuurlijk ben je nog geen surfers als je een lesje van 2 uur volgt, maar het begin is er: ‘We can feel the wave’! Nog even een hapje eten in Manly en daarna met de bus vlug weer terug, want Mika moet natuurlijk weer op tijd naar bed. Onze boef slaat hier regelmatig zijn middagdutje over, maar de laatste 2-3 dagen pakt hij het toch weer langzaam op. De kleine man heeft het toch echt nog wel nodig. De dag erna moesten we onze camper in gaan leveren op een of ander industrie terrein waar het behoorlijk druk was. Gelukkig waren er 2 pc’s die we beurtelings even konden gebruiken om ff snel onze internet drang te stillen. Snel ff mail en facebook checken en natuurlijk ook deze pagina of er nog iemand gereageerd had. : -)

Nadat onze camper was ingeleverd konden we met de taxi naar de travellodge in Sydney CBD waar we in 2011 ook gelogeerd hadden. Na bijna 4 jaar is er nog steeds geen gratis wifi op de kamers, maar er is nu in ieder geval wel een mogelijkheid en iedere dag 15 minuten in de lodge van het hotel. Dit geeft ons dus ook weer de mogelijkheid om iedereen nog even snel een fijne oud op nieuw te wensen en lekker knallend het nieuwe jaar in te gaan. Wij zijn er dit jaar ietsjes eerder bij en ik gok dat het vuurwerk hier ook iets spectaculairder zal zijn dan waar ook in Nederland :-P (zelfs bij jou Rob ;). Tevens heeft Nicole vandaag voor de 10e keer al gezegd dat ze niet meer terug wil naar Nederland, dus misschien blijven we wel hier….

Gelukkig Nieuwjaar wensen we jullie volgend jaar pas, dus tot dan!

• 31 December 2014 - 00:30

Niek:

Helleuw nicole en surfdude en mika,

Mooi verhaal om te lezen! Zund van de kangoeroepekskes, maar nog ruim te tijd voor een volgende poging! Veel plezier nog en enjoy the firework!! Groet
    Niek

• 31 December 2014 - 07:25

Sandra:

Bas, Nicole en Mika,

Jammer dat jullie niet overal wifi hebben want de verhaaltjes zijn erg leuk. Jammer dat jullie een paar dagen regen hebben gehad maar het is daar lekker warm, hier na een flinke sneeuwbui Nederland alweer ontregeld. Nicole kan wel zeggen dat ze daar wil blijven maar het is nu vakantie als je er zou wonen is het misschien wel anders. Succes met je tandem skydive en vast gelukkig Nieuwjaar, geniet van de vuurwerkshow want die is prachtig wat ik al verschillende jaren op tv heb gezien.

• 31 December 2014 - 09:34

Ron En Nicole:

Bas , Nicole en Mika

Wat en leuk verhaal jammer dat er niet meer foto's zijn

• 31 December 2014 - 10:22

Nelly C:

Hallo kids,
    Wat heb je weer een mooi verslag gemaakt! Leuk om het zo allemaal te volgen.
    En na de regen kwam dus toch weer de zon! Genieten doen jullie wel daar en onze kleine boef ook. Hij zal wel bruin worden van t zonnetje?!Jullie ook. Wij gaan ons voorbereiden op de oudejaarsavond met Ria en Jos. Samen gourmetten en dan Ik hou van holland kijken. Eef verheugt zich er al op. Morgen dan misschien skypen.
    Alvast gelukkig nieuwjaar, want jullie zijn eerder aan de beurt dan wij! Mooie foto's gemaakt.
    We wachten dus nog even op de foto ,waar je rechtop op de surfplank staat!
    Hugs, xxx van Pap,mam en Eef

• 31 December 2014 - 13:28

Jeanette:

Ha luitjes,

Leuk om jullie reisverslag te lezen en te volgen wat jullie doen! Dus Nicole, Bas en Mika blijf nog maar lekker van het zonnetje genieten!Hier is het weer hutje flut!!Wat schattig die kangeroes.
    Nicole hoe is het skydiven bevallen? Zal wel toppie ervaring geweest zijn.
    Een hele fijne jaarwisseling en een goed en gezond 2015 toegewenst!
    Liefs Jeanette

• 31 December 2014 - 17:37

Johan En Annie:

Hallo kinders

Wat een lang verslag.maar ja ook enkele dagen geleden en veel meegemaakt.
    Fijn om dit zo te lezen.
    Bas als je weer bij een surf plek komt toch nog maar eens proberen.
    Wat fijn dat Mika ook zo geniet.
    Nicole veel plezier met je sky dive horen wel hoe het is geweest.
    Bij jullie is het op dit moment al nieuwjaar.
    Bij ons duurt het nog even.
    Heel veel lieve groetjes xxxx pap mam /oma.
    Ps het gaat heel goed met jullie Pumba - tje.

• 31 December 2014 - 20:02

Leonoor:

Wat heerlijk dat jullie zo genieten en dat het zo goed gaat
    met het kleine manneke zo te zien is mika al een zandsurfer jong geleerd is oud gedaan
    dus Bas toch nog ff oefenen
    Wat een mooi verslag en mooie foto's
    Jullie zitten al in het nieuwe jaar 2015 dus happy new year
    Wij moeten nog wat uurtjes wachten
    We kijken al uit naar het volgende verslag
    Heel veel groetjes en liefs snoor en frans

• 31 December 2014 - 21:15

Jacqueline :

Fijne tijd en een gezond en liefdevol 2015. We blijven jullie volgen, leuk verhaal en vooral zeer herkenbaar. Wij hopen ook weer terug te gaan om daar nog het een en ander te bekijken.
    Groetjes uit Ewijk, Leo en Jacqueline

• 02 Januari 2015 - 13:35

Rob:

Yo bamio's
    Yeah eeuwige roem in jullie verhaal haha. Bas heb je trouwens nou ook blonde lange haren en een blond baardje.